onsdag 21. januar 2009

Klostertur, omvisning i Jerusalem og flyktninger i Tel Aviv


Jeg vil tro at samtlige hjemme i Norge nå tenker at jeg er super oppdatert på situasjonen i Gaza og har hørt den ene ille historien etter den andre. Det er faktisk ikke tilfelle. Selv om Gaza bare er to timer unna Jerusalem, føles det ikke slik. Det virker på meg som folk er dritlei krig og at de ikke orker å snakke så mye om det som foregår. Det spiller nok inn at jeg ikke kjenner folk godt, men det som slår meg er at livet går i stor grad sin vandte gang for veldig mange.

For meg går det i ett. Og det er gøy! I alle fall når jeg fikk meg en dag i går der jeg fikk sove til klokken halv tolv. Deilig å innhente litt tapt søvn.

På søndag var vi på tur til et katolsk kloster som heter Dar Jamal, i Beit Shemesh. Nicola og Joseph, som er kamerater av Ingjerd var guidene våre. Hans Eskil, som jeg er her i praksis med og Silje, som er voluntør i Det Palestinske Bibelselskapet var også med. Det var en gøy dag!

Mandag var jeg og Hans Eskil på omvisning i Jerusalem sammen med fem studenter fra Gå ut senteret (GUS). Fikk omvisning i deler av gamlebyen (eller rettere sagt city of David) og i Peter kirken.

I går var jeg med som engelsklærer på et kurs for sudanesiske flyktniger i Tel Aviv- noe som gikk rett inn i hjertet mitt. Mange som ikke har opphold og som lever under veldig ille forhold her i landet. Gleder meg til å lære og høre enda mer om dette arbeidet i ukene som kommer.








Jeg får god kontakt med en lokal rabbi i Gamlebyen :)















Fra turen vår til Dar Jamal; det katolske klosteret.

















Flott utsikt fra toppen av klosteret... For ikke å snakke om flotte damer... :)

















Yeah, så gøy!

















Meg, Ingjerd og Silje


















En flott kirke ved klosteret






















Hele gjengen samlet

3 kommentarer:

  1. Du Eli du Eli, du er så kul å ha på besøk. Og bloggen din er så utrolig....rosa!!! :-) Gleder meg til å følge med på livet ditt gjennom bloggen!!!

    SvarSlett
  2. Jo takk for det. Vel, dette med blogging er foreløpig noe nytt, slik at kvaliteten på siden og innleggene er kanskje litt så som så... men egentlig litt gøy dette med blogging.. so stay tuned! :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så kult å se hvordan du har det! Hvor lenge blir du der nede?
    Gleder meg masse til å lese mer... din blogg er herved i favorittboksen!
    Stor klems

    SvarSlett