mandag 2. februar 2009

Tur til Jordan

Hmm, jeg er visst foreløpig ikke helt inne i bloggeverden. For da burde nok denne bloggen blitt oppdatert litt oftere, men jeg skal prøve på å bli flinkere.

Jeg har nå vært her nede halve praksisperioden og tiden har virkelig flydd avgårde. Det er helt sprøtt! Det er så mange inntrykk og så mye som har skjedd.

I helgen har jeg vært på helgetur til Jordan sammen med Hans Eskil og Silje. Vi har besøkt Petra og Aman. Petra blir av enkelte omtalt som verdens åttende underverk. Naturen i Jordan er anderledes enn det meste annet jeg har sett. Det et ørkenland og området rundt Petra består av store flerfarga sandsteinfjell. Petra er en gammel by som er uthogd i dette fjellet av Nabateaene som bodde i området ca 200 f.kr. Arketekturen var helt fantastisk. Virkelig facsinerende! Det å reise rundt utenom turistsesongen kan ha sine fordeler. På det lokale poshhotellet fikk vi god service og ble til og med kjent med kelner Mustafa som tok oss med på biltur slik at vi fikk sett ytligere mer av området.

Aman, som er hovedstaden i Jordan var en overraskelse. Med fare for å høres blond (no offense) ut var det et sjokk å tre ut av taxien utenfor hotellet. Det viste seg at det området av byen som vi hadde booket oss inn på var i den mer konservative delen, slik at det å være kvinne i tettsittende genser uten hijab gikk ikke upåvirket henn. Resten av kvelden ble jeg vandrende rundt i Hans Eskil sin romslige vindjakke og håret i strikk, noe som i alle fall føltes litt mer behaglig ut. Det slo meg at jeg i voksen alder ikke har vært et sted der samtlige kvinner var så tildekket. Imidlertid fant vi i løpet av kvelden ut at de ulike bydelene var veldig ulike og at det i andre deler var mer moderne og vestlig.

Selv om kontrastene var veldig tydelig i Aman og Jordan vil jeg si at dette er bare enda mer tydelig i Israel og på Vestbredden. Kontraster mellom folkegrupper, kontraster mellom folk av ulike religioner, kontraster mellom tradisjonelt og moderne , kontraster mellom rik og fattig. Det er facsinerende og vandre rundt i gamlebyen i Jerusalem og se alle de ulike menneskene. Konservative jøder kledd i flosshatt og lange kapper, sekulære jøder kledd i dongri, arabiske kjøpemenn kledd i tradisjonelle hodeplagg, kvinner i hijab, turister... rett og slett ett sammensurium av folk. Det er også facsinerende og reise fra små tradisjonelle landsbyer på Vestbredden til den moderne metropolen Tel Aviv som ligger bare litt over en time unna. Jeg digger dette og merker at det gir meg energi å se og lære mer om disse ulikhetene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar