mandag 9. februar 2009

Gamlebyen

I dag har jeg hatt fridag. Den har jeg blant benyttet til å vandre rundt i gamlebyen her i Jerusalem. Som sagt i mitt forrige innlegg er gamlebyen virkelig et facinerende sted. Kun 0,9 km2, men det er ca 35000 mennesker som bor der. Med andre ord er det et fullpakka område. Det består av fire ulike kvartaler; det muslimske, det kristne, det jødiske og det armenske. De tre første synes jeg i og for seg er logiske, men jeg har lurt litt på hvordan armenerene klarte å skaffe seg et eget kvartal. En samtale med en av Ingjerds kollegaer i PBS som er halvt armensk, kan i alle fall bidra til å forklare hvordan den armenske befolkningen her er såpass stor. Under det armenske folkemordet i 1915 var den Romersk-Katolske kirke vellvillig til å ta imot armenerene i Jerusalem. Jeg tror at de allerede før dette hadde et eget område i gamlebyen, men det kan i alle fall bidra til å forklare at de har klart å holde på det. De ulike kvartalene er ganske så forskjellige, og kontakten mellom de er visstnok minimal. I den muslimske delen er det full fart og kjøpemennene tar helt av i sine forsøk på å få solgt sine varer. Jeg tror det er denne delen jeg liker best, men samtidig blir man skikkelig sliten. Inntrykket er at de andre delene er mer rolige.

Jeg tror det skal mye til at jeg ble lei av gamlebyen. Så mange krinkelkroker og småveier, og så mange forskjellige folk.

Klagemuren ligger i gamlebyen. I dag var det blant annet flere bar mitzvah sermonier som foregikk der. Dette er en type jødisk konfirmasjon. Spennende å observere. Mennene og kvinnene har adskilte steder å be på ved klagemuren. Bar mitzvahen foregikk på mennenes side, mens kvinnene stod å så over gjerdet og heiv godterier på følget (ikke det at jeg vet hvorfor... ). Det var masse bønn og ulike ritualer. Gøy å følge med på.

1 kommentar: