mandag 16. februar 2009

Stress med kulturelle koder

Jeg har alltid tenkt at jeg er god med kulturelle koder. I alle fall stort sett, og med noen pinlige unntak. Forrige uke var en av de gangene dette ble utfordret. Jeg har jo reist mye, men ikke i muslimsk kontekst. Saa det er klart at her er det mer aa laere.

Jeg var i Bir Zeit paa Vestbredden og skulle vaere med paa et studentsenter. I forkant ble det snakk om hvilke koder man som jente maa forholde seg til. Det var stort sett gutter paa dette senteret. Jeg ble forklart at jeg ikke skal hilse paa en mann uten at han tar initiativ, jeg skal ikke se en mann inn i oeynene, jeg skal ikke starte en samtale med en mann. Jeg skal rett og slett overse alle av det mannlige kjoenn til de ser meg. Besoeket paa studentsenteret ble egentlig bare stress. Jeg turte ikke se paa en eneste en av gutta og det var jo ingen jenter der. Slik at det jeg saa paa den tiden jeg var der, var en dataskjem! Lenge siden jeg har foelt meg saa overlegen. Tror at min oppfoersel om mulig var noe overdreven og at den nok kan justeres noe.

1 kommentar: